Philips Motional Feedback www.mfbfreaks.nl
-= Share the Knowledge =-
 

AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!
Click here to go to the original topic
Goto page 1, 2  Next
 
       www.mfbfreaks.nl Forum Index -> Motional Feedback - Service
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Arend Brouwer
Guest





Posted: Tue Sep 17, 2002 - 10:27    Post subject: AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!  

Heyho :-)

Het zelfbouw project begint steeds meer vaste vormen te krijgen.

Maar ik zit toch te denken om andere kisten te gaan bouwen.

Ik zoek alleen de specificaties van de AD12100/MFB4 ... Heeft iemand die? Kan iemand die regelen?

Ik zoek de specificaties vooral om het frequentieverloop van de speaker. :-) Dus alleen daarmee zou ik al enorm geholpen zijn. Ook de gevoeligheid (dB/2.83v/M) zou erg welkom zijn.

Groeten,

Arend

[%sig%]
Back to top  
F. Thalen
Guest


Joined: 11 Feb 2005
Posts: 183

Posted: Fri Oct 04, 2002 - 11:57    Post subject: Re: AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!  

Hallo,


Vgl mij heb ik nog een boek met luidsprekerspecificaties, ook van de mfb's


Ik kom hier vanavond ff op terug


Groetend

Freddy
Back to top  
F. Thalen
Guest


Joined: 11 Feb 2005
Posts: 183

Posted: Fri Oct 04, 2002 - 15:53    Post subject: Re: AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!  

Arend, wat ik heb kunnen vinden:

type Ad 12100/MFB cat. nr 2422 257 41305
imp 4 ohm, continu belastbaar 50 watt, resonantiefrequentie 26 Hz,
frequentiebereik 20 Hz-1500Hz
verder nog diameter 315 mm, baffle hole(?) 278 mm

hopenlijk heb je er wat aan

groetend

F. Thalen
Back to top  
Arend Brouwer
Guest





Posted: Sun Oct 06, 2002 - 11:29    Post subject: Re: AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!  

Thanks! :-)

Ik ben iig een stuk verder. Frequentiebereik is wel handig om te weten :-)

Groeten,

Arend

[%sig%]
Back to top  
Chris
Guest





Posted: Thu Oct 10, 2002 - 18:49    Post subject: Re: AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!  

1500 Hz !!!!???!!! dat lijkt me ruimschoots aan de hoge kant. De niet mfb uitvoering van de 12100 ging tot 500 hz.

Nuja, toonfiets eraan en luisteren maar, dan weet je het snel genoeg ?

[%sig%]
Back to top  
jan
Guest


Joined: 11 Feb 2005
Posts: 220

Posted: Tue Oct 15, 2002 - 19:24    Post subject: Re: AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!  

De 12100 is dus een 12" speaker. Het beste kun je zo'n speaker aleen (sub?) laag weer laten geven en zo snel mogelijk met een slap (6db) filter de zaak af laten lopen. In de praktijk is 500 Hz voor hifi toepassingen al heel hoogvoor een 12".
Back to top  
HappyPuppy
Guest


Joined: 11 Feb 2005
Posts: 2518

Posted: Tue Oct 15, 2002 - 19:39    Post subject: Re: AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!  

Sub is meestal tot zo'n 130 Hz toch?

[%sig%]
Back to top  
jan
Guest


Joined: 11 Feb 2005
Posts: 220

Posted: Wed Oct 16, 2002 - 10:45    Post subject: Re: AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!  

Klopt, daarom had ik het ook tussen haakjes gezet. Algemene regel is echter dat de maximale frequentie nooit groter mag zijn als de conusdiameter ivm bundeling van het geluid als de frequentie groter wordt als die diameter. Dat is ook gelijk de reden dat er allerlei fabrikanten de stofkap vervangen door een mooie (en dure!!) kegel. Die verbeteren het afstraalgedrag dan weer.

Oh ja, hoe hoog sub is is een rekbaar begrip. Sommige beweren dat sub tot !!! 50 hz loopt. Zelf vraag ik mij ook af waar het dan begint.
Back to top  
jan
Guest


Joined: 11 Feb 2005
Posts: 220

Posted: Sun Oct 20, 2002 - 17:24    Post subject: Re: AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!  

Ik heb de volgende specs voor je gevonden.
Deze zijn van de AD12100/W4. Dit zijn dus de gegevens van de passieve variant maar ik kan mij niet voorstellen dat de MFB veel zal verschillen.

Fs 19 Hz
Vas (l)450
Qts 0.13
Qes 0.15
Qms1.00
Re 4.00
Sd (cm2) 530
Vd (cm3) 500
Pe (w) 50

Succes.
Back to top  
HappyPuppy
Guest


Joined: 11 Feb 2005
Posts: 2518

Posted: Sun Oct 20, 2002 - 19:12    Post subject: Re: AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!  

Hoi Jan,

Leuk, die gegevens! Dat biedt perspectieven voor de zelfbouwers!

[%sig%]
Back to top  
HOB
Guest


Joined: 11 Feb 2005
Posts: 143

Posted: Mon Oct 21, 2002 - 9:19    Post subject: Re: AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!  

Ik heb nog een stapel Hobbyskoop'en liggen. Voor de jongeren onder ons, dit waren tijdschriften van Philips waarin zelfbouw kits besproken werden.

Ook werden er elektrotechnische zaken van allerlei aard in besproken.

Regelmatig werden ook de technische gegevens van speakers afgedrukt, maar de MFB uitvoering staat er (logisch) niet bij.

Wel zag ik de AD 12100/W bijvoorbeeld staan, alsmede de gegevens van hoog en midden spul.

Ik wil best zo'n pagina scannen en mailen als er belangstelling voor is.

Groeten,

HOB
Back to top  
Chris
Guest





Posted: Mon Oct 21, 2002 - 17:05    Post subject: Re: AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!  

bedankt Jan !

Ik weet niet of deze specs gelijk zijn aan de MFB uitvoering (ik weet zowiezo al dat die een stuk stugger is opgehangen als zijn normale broertje) maar het is een start.

CC

[%sig%]
Back to top  
Rob Tromp
Guest





Posted: Tue Oct 22, 2002 - 6:31    Post subject: Re: AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!  

Chris,

Waar komt die wijsheid van een stijvere ophanging vandaan? Ik heb altijd gedacht dat beide uitvoeringen mechanisch hetzelfde waren.
Het typenummer zou dat moeten rechtvaardigen. (Andere specs is ander typenummer).

Groeten,

Rob T.
Back to top  
c.walters
Guest


Joined: 11 Feb 2005
Posts: 410

Posted: Thu Nov 14, 2002 - 12:05    Post subject: Re: AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!  

Beste heren Zelfbouwers.

Het effect van de MFB sensor in de laag luidsperker is dat je een teruggekoppeld systeem krijgt.

Hierdoor worden een heleboel mechanische eigenschappen van de
speaker gecompenseerd.
Als van een normale bas speaker bij het afspelen van muziek
de conus met de hand vasthoud zal de versterker hiervan niets merken
en de muziek zachter klinken.
De mfb cecompenseerde LSP zal detecteren dat de conus niet de beweging maakt die gemaakt had moeten worden en zal dit onmiddelijk compenseren.
En dus heel hard terug drukken. (voorzichtig proberen.)
De parameters van de passieve variant zeggen dus niets over de mfb versie.

Helpt een grotere kast???
Als je het hierbovenstaande leest denk ik van niet.
De versterker zal meer moeite moeten doen om de speaker het ingangssignaal te laten volgen maar blijft het wel volgen. Dit omdat meer lucht meer vrijheid van de speaker conus betekend. Je krijgt alleen meer last van kastresonanties die niet door de mfb sensor gecompenseerd worden.
Vandaar dat de inhoud van de kast van een mfb LSP klein is en seer stijf t.o.v. z'n frequentiebereik (laagste frequentie) in vergelijking met z'n passieve broers.
Nog een leuk detail is dat bij een passieve speaker onder de resonantiefrequentie de conus de het ingangssignaal volgt.
Erboven niet.
Vergelijk dit met een lange plasic buis die je heen en weer laat zwaaien.
Als je het maar langzaam genoeg doet zal de punt van de buis je hand beweging volgen.
Als je het snel doet doet de punt heel wat anders dan je hand.
Het MFB effect is daarom ook aan de bovenkant van het frequentiebereik begrenst. Er valt eigenlijk niets te regelen daar.
Bij zo'n 60 Hz houd het wel op.

Bij een grotere kast heb je nog een ander probleem.
De naar achter uitgestraalde drukgolf verplaatst zich met de snelheid van het geluid door de kast en word door de wanden gereflecteerd.
Na een tijdje zal de naar binnen gestuurde drukgolf de conus weer bereiken. Als het goed is is de conus van de speaker het eninge wat in je kast kan bewegen. (De rest is zo stijf mogelijk). De drukgolf zal de beweging van de conus gaan beinvloeden. Stel dat dit voor een bepaalde frequentie precies 180 graden is dan kan de speaker door een voorbijrijdende auto spontaan gaan oscilleren....
Dit effect is moelijk te compenseren.
Maar hoe dichter de beinvloeding van de conus door de drukgolf op de golf zelf zit hoe makkelijker dit te doen is.
Hieruit volgt...... een zo klein mogelijk kastje.
Hiermee verschuif je het probleem naar een veel hogere frequentie en je laat het effect van de mfb compensatie eerder ophouden.

Ik ben zeer benieuwd hoe deze efecten door de zelfbouwers aangepakt gaan worden.

Succes Cuno
Back to top  
Rob Tromp
Guest





Posted: Thu Nov 14, 2002 - 18:30    Post subject: Re: AD12100/MFB4 Specificaties gezocht!  

Hallo Cuno,

Dit is weer eens een hele andere benadering. Met het eerste deel (de MFB uitleg) ben ik het eens. Tot het moment dat de parameters van een passieve variant.

Wat er in de bestaande MFB boxen gebeurt is dat de vervorming wordt vermeden door de terugkoppeling, maar ook dat er nu een kleine kast gebruikt kan worden omdat dit vrij makkelijk te compenseren is. Bij een (te) kleine kast krijg je een eerder afval van het laag.
Door nu in het akoestische tegenkoppel circuit een frequentieafhankelijk netwerk te zetten, trek je de lage tonen weer op tot een vlakke karakteristiek ontstaat.
Dat is wat er ook gebeurt in moderne midi setjes (zonder MFB uiteraard).
Nadeel van deze manier is het rendement. Dat is laag (dus bij alle commerciële MFB boxen).
Ga je naar een grotere box, dan hoef je minder “op te trekken” in het laag. Het rendement verbeterd. Vandaar dat men geïnteresseerd is in de parameters van een soortgelijk passief type. Dan kun je namelijk de frequentie afhankelijke tegenkoppeling aan passen aan de grotere kast.
Het MFB systeem kan dan nog uitstekend werk verrichten, omdat alle vervorming, op welke manier ook ontstaan, wordt gecorrigeerd door de elektronica. Immers de output van de speaker wordt vergeleken met de input.
De bandbreedte waarover gecorrigeerd kan worden is niet beperkt. De grootste vervormingen zitten in het laag, dat is waar. Maar het systeem van akoestisch terugkoppelen kan over het hele audio gebied werken.
Mochten er overigens door de kast invloed worden uitgeoefend op de laag luidspreker, dan wordt dat ook gecorrigeerd door MFB.
De theorie van een oscillerende passieve luidspreker, omdat deze in een te grote kast zou zitten is nieuw voor mij. Wel zal de bewuste toon harder klinken dan gewenst.
Het effect wat u beschrijft zou ik eerder het “Boem” effect willen noemen. Iets waar MFB nou juist geen last van heeft.

Groeten,

Rob T.
Back to top  
 
       www.mfbfreaks.nl Forum Index -> Motional Feedback - Service Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2


Powered by phpBB Search Engine Indexer
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group